A Gayatri a hinduizmus nagyra becsült mantrája, melyet a Védák, az ember legősibb szentirata őriz.
Nevét a Gayatra versmértékről kapta.
A „Spirituális Fény”
mantrájának is szokták nevezni, ugyanis gyógyítja
a testet, a lelket, és
megvilágítja az értelmet.
A mantra aktiválja a csakrákat és összekapcsolja őket a létezés hét nagy spirituális birodalmával.
Feltölti elménket, szívünket és lelkünket a spirituális fény energiájával.
Ebben a mantrában Savitr-t, a dévát hívják segítségül, akit gyakran Savitrinek (Brahman felesége) szólítanak – többek
között a mantrát emiatt Savitri mantrának is szokták nevezni. Savitri valójában a Gayatri másik neve, mint ahogyan Sarasvati is.
Tehát Gayatrinak valójában három neve van:
Gayatri az érzékek,
Savitri az életerő (Prana),
Sarasvati az Igazság jelképe.
Ők hárman mindenkiben jelen vannak, és szimbolizálják a gondolat, a szó és a tett tisztaságát.
Gayatri Istennő eredetileg a mantra megszemélyesítése, aki
Véda Matának tekinthető, azaz minden Véda anyjának,
Brahman hitvesének és minden tünemény mögött meghúzódó
végső
és változatlan igazságnak.
A hinduk azonban nem csak istennőnek tekintik, hanem Brahman női jellegét is látják benne.
Gayatri Brahman minden tünékeny jellemzőjét egyesíti,
beleértve a múltat, a jelent és a jövőt, valamint a létezés három birodalmát, a Bhur a földi sík (Bhu loka), Bhuva az asztrál sík (Bhuva loka) és Svah a mennyei sík (Swarga loka).
A spirituális öntudatra ébredtek és akik megerősödtek a magasabb szintű tudatosságban, testüket elhagyva egy magasabb szintű birodalomba kerülnek.
Azok, akik anyagi gondolkodásúak, azon a szinten maradnak, amely közel van az anyagi világhoz, csak nem tudnak feljebb
jutni.
Ha nem vizsgázol jól, ha nem jól teszed a dolgaidat, akkor alacsonyabb osztályokban maradsz!
A Gayatri széles körben idézett mantra a védikus irodalomban
és néhány közismert klasszikus hindu szövegben.
A mantra fontos része az Upanaya ceremóniának (férfiak felszentelése), és mondogatása sok Brahmin férfinak a napi rituáléjához tartozik. A modern hindu reform mozgalom a nők körében is lehetővé tette a mantra gyakorlását, így manapság
már az egész társadalomban használatos.
Egyetemes Ima, mert bárki, bárhol, bármikor ismételheti a fizikai és spirituális jóléte érdekében.
Ez a mantra az összes dimenziót felöleli, maga a tisztelet, Isten minden teremtménybeli megnyilvánulásának.
“Om
Bhur Bhuva Svah
Tat Savitur Varenyam
Bhargo Devasya Dhimahi”
Om
A Három Világot beragyogó Legfelsőbb Fény
Világítsa meg tudatunkat és
Irányítsa értelmünket az Erényesség útjára!
Gayatri Mantra értelmezése, három részre lehet osztani:
Az istenimádat mindhárom alkotóeleme megtalálható benne dicsőítés, meditáció és az ima.
Az első kilenc szó az Isteni megnyilvánulásokat jelöli.
‘Om’ a Legfőbb Úr (Para Brahman)
‘Bhur’ a földi sík (Bhu loka),
‘Bhuva’ az asztrál sík (Bhuva loka)
‘Svah’ a mennyei sík (Swarga loka)
‘Tat’ a legfelsőbb Lélek (Paramatma), Isten (Brahman)
‘Savitur’ – AZ, amiből született
‘Varenyam’ jelenti az imádatot
‘Bhargo’ – fény, mely bölcsességgel ruház fel, elveszi a tisztátalanságot és isteni jellegű,
‘Devasya’ – Istenhez hasonlót jelent
‘Dhimahi’ – pedig azt, hogy meditálok.
Ezek jelentése, hogy meditálok mindezen szépséges Isteni minőségeken.
“Dhiya Yo Nah Prachodayat”
jelentése
– Értelem, ami minket megvilágosít.
A ‘Gayatri Mantra’ többezer éves és az idők folyamán sok-sok ember ismételte, melynek energiája a kozmoszban van.
Ma, amikor ismételgetjük
ezt a mantrát,
valójában ráhangolódunk
azoknak az embereknek az energiájára,
akik energiát fektettek
a mantra éneklésébe.