Mint minden a világon, így minőség szempontjából a mantrák is négy alapkategóriába sorolhatók: jóság, szenvedély, tudatlanság, transzcendentális minőségébe. Álljon itt egy anyagi példa a négy minőség, azaz a három kötőerő és a kötőerőkön túli transzcendentális szint megértését segítendő. Bár minden anyagi példa sántít, hiszen a lelki és anyagi minőség ellenkező természetük miatt nem mérhetőek vagy hasonlíthatók egymáshoz. A példa mégis segítségünkre lehet a kötőerők, szanszkritul gunák megértésében. Álljon a példában egy alma, mely önmagában a jóság minőségébe tartozik, hiszen egészséges táplálék, ráadásul még csak meg sem kell ölni ahhoz, hogy elfogyaszthassuk. Ha ezt az almát az anya felszolgálja gyermekének, akkor azt a jóság minőségében teszi, hisz önzetlenül szolgálja fel, emberi alapvető szülői kötelességből (dharma). Persze közben eszében sem jut, hogy gyermeke etetése kötelesség volna, hiszen önzetlenül, szeretetből teszi. Ugyanígy jóság kategóriába tartozik a szegényeknek, betegeknek stb. almát adni. Ha az alma felszolgálásából valamilyen anyagi előnyt vár az ember, akkor az már az alma szenvedély kategóriájában történő használása. Például: azért adok almát valakinek, hogy jobb embernek gondoljanak, hogy aztán majd én is kapjak, hogy elnézőbbek legyenek velem a vizsgán. Ezekben az esetben üzletről van szó, önző tettről. Tudatlanságban osztogatott almára legkézenfekvőbb példa, ha gyilkosokat etet az ember. Például: éppen gyilkosságra készülő bűnözőnek adunk almát anélkül, hogy ismernénk a bűnöző indíttatását. Szentimentális módon azt gondolja magáról, hogy jót tesz, tulajdonképpen életellenes tettben segédkezik.  Az alma tudatlanságban történő felhasználásának kategóriájába tartozik a levágásra szánt állat etetése is. Az alma transzcendentális használata pedig kötőerőkön túli.  Nem kötelességből, nem önös érdekből, senkinek sem ártva általa, hanem lelki módon való használása, a Legfelsőbb javára. Például áldozatként felajánlani, megszentelni az oltáron, vagy az elmében. Ekkor az almát a Legfelsőbben kapcsolatban látjuk, és a Neki felajánlott alma kötőerőn túlivá, transzcendentálissá válik. Az alma példájából láthatjuk, hogy nem önmagában a tárgy határozza meg használatának minőségét.  Az alma hiába jóság minőségébe tartozó finom gyümölcs, akár a tudatlanság kötőerejében életellenes tettre is használhatjuk.

A mantrák jóság minőségében történő alkalmazása.

A mantrázás minősége is négyféle lehet, azzal kiegészítve, hogy maga a mantra is képviselhet többféle minőséget. Vannak olyan mantrák, melyeket emberi kötelességből zengnek, hogy megőrizzék a tradíciót, mert őseink is ezt csinálták, mert a védák ezt mondják, mert az anyagi törvényszerűség igazságát dicsőítik. A mantrák szenvedély minőségében történő zengése, ha anyagi javakért zengik. Tipikus példa erre Ganésa vagy Laksmi mantráinak zengése az üzlet sikeréért, több pénzért, vagy Szaraszvati mantra zengése a sikeres vizsgáért. – A mantrák tudatlanságban történő zengésével pedig szándékosan vagy akaratlanul ártunk másoknak, akár életellenes tetteket is elkövethetünk. Ide tartozik a fekete mágia mantravilága, akár az állatáldozás során alkalmazott mantrázás is. – A mantrázás transzcendentális, kötőerőn túli alkalmazása értelemszerűen önzetlen lelki gyakorlat, mely által a mantrázó lecsiszolgatja a szívén lerakódott anyagi szennyeződéseket. A transzcendentális mantrázás a Legfelsőbb dicsőítése, Neki történő hálaadás, és a Legfelsőbbet mindenben való meglátás képességéért történő ima. Ez a bhakti-jóga folyamata. – Természetesen a mantrázás célja a lelki önmegvalósítás, nem pedig valamilyen anyagi előny vagy áldás megszerzése. A mantrázás fricskája, hogy hiába van a kezünkben a világ legtranszcendentálisabb mantrája, annak gyakorlását is ledegradálhatjuk az anyagi kötőerők mindhárom szintjére. A lelki mantrázás helyett anyagi célokra használni a mantrát olyan, mint a disznók közé vetett gyöngy. Minek a spirituális mantra, ha valaki a mocsokban érzi jól magát? Az ilyen ember lelki mantrával történő mantrázása csak anyagi mantrázás csupán, s a mantrák ereje így semmibe vész. Ahhoz hogy valami valóban hatékonyan működjön, rendeltetésszerűen kell használni. A mantra erejének valódi hatását akkor érjük el amikor szívvel mondjuk, úgy megsokszorozódik, életre kel a szív őszintesége által.